Niekto nosí drevo do hory, niekto vodu do mora a Veronique Gabai slnko na Francúzsku riviéru.
Ale zároveň ho tam aj fľaškuje a rozosiela do sveta v slnečných voňavých flakónoch, takže je to ok.
A je ho tam fakt dosť, úplne udrie nezvyknutému človeku do očí. Z jednej strany more, z druhej horský masív a uprostred toho zlatá záplava slnečného svetla. Tou sa možno inšpirovala pri tvorbe flakónov.
Len tak pre predstavu, keď som tam bola v máji, podľa nich veľmi studenom máji (raz dokonca mrholilo!!!) tak v deň, keď som usúdila, že musím mazať rýchlo si kúpiť podstatne vyšší SPF faktor ako som mala so sebou a dostala som ho napokon v lekárni – drogérie neboli pripravené na tak nesezónnu požiadavku – tak som vo
vchode do jedného z múzeí narazila na kopu páperových bundičiek, čo si tam nakopili deti zo školského výletu.
A ako to slnko teda do tých flakónov dostáva?
Citrusy. Záplava citrusov. Tie vytvárajú slnečný, žiarivý, optimistický dojem a napriek tomu, že nie všetky vône sú na nich postavené, môžete si ich do vône pridať použitím jedného z Boosterov.
Flakónmi. Sú z kvalitného skla potiahnutého plechom zlatej farby, ktorý odráža slnko ako žiarivé zrkadlo.
Množstvom doplnkov k vôňam, ako sú žiarivozlaté cestovné balenia, alebo priamo náhrdelníky s malou vialkou obľúbenej vône.
Kozmetikou. A ešte vám aj pomôže rozžiariť tvár zlatistým pleťovým olejom a trblietavým tyčinkovým rozjasňovačom.
Apropó, tie Boostre. Sú to dve vône, ktoré sa dajú použiť samé, alebo s nimi „rozjasniť“, či „stemnieť“ vami vybratú vôňu. Sú pasentne nazvané Eau de Jour a Eau de la Nuit.
V tomto tak trochu napodobňuje systém vôní Floraiku, ale výsledok je štýlovo výrazne iný. Kým Floraiku ide po japonskej kráse v jednoduchosti, Veronique Gabai hľadá rôzne tváre slnka. A to mnohokrát aj veľmi bohaté.
Veronique Gabai sa narodila a vyrástla na Francúzskej riviére, potom žila v New Yorku a okrem iného pracovala vo vysokých marketingových pozíciách pre korporácie ako Estée Lauder a Vera Wang. No a potom si založila vlastnú značku pôvodne určenú výhradne pre luxusný obchodný dom Barney‘s v New Yorku. Obchodný dom však veľmi skoro potom zbankrotoval (ale no tak, fakt nie kvôli tomu!) a pre nás je to v tomto prípade vlastne fajn správa, lebo sa môžeme k jej vôňa dostať aj mimo New Yorku. V mojom prípade v parfumérii Le Parfum Le Chic v Bratislave. Veronique totiž oprášila všetky vedomosti z marketingu, vytiahla vizitkár a spravila čo mohla, aby sa značka dostala do širšieho povedomi. Lebo keď chcete, aby si od Vás niekto kupoval vône, musí v prvom rade vedieť, že ich predávate.
Niche parfémové domy si nerobia reklamu, aspoň nie taký ten štandardný typ, takže to vyriešila iným spôsobom. Dáva rozhovory, článočky, podkasty a „master-classes“ kde sa pohne. Ešte nikdy sa mi nestalo, aby som hľadala informácie o zakladateľovi/zakladateľke nejakej značky, a mala by som toľko zdrojov. Vysypali sa na mňa ako sneh zo strechy za golier v najneočakávanejšom momente. Niežeby sa v rôznych objavovali nejako prudko objavné a nové informácie, ale fakt ma prekvapilo to množstvo.
Síce väčšinou hovoria to isté, ale podstatné je, že sa o nej ľudia dozvedia.
Tak sa teda na tie variácie tekutého slnka pozrime bližšie:
Boostre:
Eau de Jour:
Nádherná žiarivá, veselá optimistická citrusovka, s na citrusovku výbornou výdržou. Napriek tomu, že je určená na doplnenie iných vôní rozhodne nositeľná aj zvlášť.
Eau de la Nuit:
Tu by som prisahala na kadidlo, ktoré tam ovšem tak nejako nie je. Pravdepodobne je to spôsobené kombináciou zložiek. Je to veľmi zaujímavá citrusovo-kadidlová vôňa, Taký veľmi odľahčený, unisexový Shalimar bez vanilky. Znova – napriek tomu, že je určená na kombinovanie, nositeľná aj zvlášť. A dosť originálna.
Spolu:
Kombinácia s Eau de Jour poriadne pritvrdí na bergamote, čím to evokuje „bezvanilkový Shalimar“ ešte viac. V kombinácii s drevami pôsobí síce ľahko, ale elegantne, dokonca by som povedala, že až trochu prísne.
Jednotlivé vône:
Cap d’Antibes
Veľmi typická stredomorská vôňa.. Bergamot s pomarančovým kvetom a jazmínom evokujúci klasickú kolínsku, do toho stredomorská borovica na slnku, céder, morské tóny. Nie je omnoho originálnejšia ako väčšina jej podobných, len kvalitnejšia. Proste niečo, čo tu už bolo X krát, tentokrát v zlatom flakóne, ale vo veľmi kvalitnom prevedení. Pekné, milé, nositeľné, klasické. A pre hundrošov, ktorí tu budú prerátavať, či sa to oplatí alebo nie – digitálky z jarmoku aj švajčiarske hodinky ukazujú čas skoro rovnako. Skoro. A ruku na srdce, ktoré by ste chceli nosiť na ruke, ha? Here you go..
Spolu s Eau du Jour vytvorí nádhernú citrusovú vôňu so skvelou výdržou. Je v nej cítiť aj ten ľahko „kolínsky“ základ, ale citrusy z Eau de Jour majú totálnu prevahu, akurát na rozdiel od toho keď sú použité zvlášť tak takto podstatne lepšie držia. Ako je pravda, že na mne citrusové vône väčšinou držia lepšie ako je bežné, ale toto som mala na ruke ešte na druhý deň ráno.
V kombinácii s Eau de la Nuit získame pomerne originálnu citrusovú kolínsku s nádychom korení. Asi najviac „niche“ z týchto kombinácií. Je ako podvečerný vánok, chvíľami melancholická, chvíľami „krutoprísna“, chvíľami len tak ležérne povieva naokolo. Má pomerne slabú intenzitu, ale pri pokožke drží slušne.
S oboma Boostrami: Najkomplexnejšia verzia, citrusová vôňa s veľkým C, s výbornou projekciou, bohužiaľ paradoxne slabšou výdržou.
Lumière d’Iris
Citrusy s prevahou mandarinky sa zo začiatku trochu bijú so vzdušným kosatcom, ale nakoniec splynú do príjemnej ľahkej vône, štýlovo mi pripomínajúcej môj obľúbený dom Maison Violet (asi preto, že je použitý podobný druh kosatca). Citrusy robia vôňu rozžiarenejšou, kým kosatec ju drží vo vzdušnej polohe. Vánok nad stredomorím.
S Eau de Jour tvorí veľmi zaujímavú kombináciu. Bergamot s prevahou zvalcuje mandarinku, ktorá sa mu ale so žmurkaním svojich nevinných oranžových očí premení na mandarínkovú kôru a vstúpi do radov jeho légie. A spoločne preženú kosatec spôsobom, že prímorskí kaviarnici začnú pripevňovávať slnečníky hundrajúc na mistrál, blízki jachtári kontrolujú kotvy a laná a majitelia pobrežných víl poistky proti odneseniu strechy vetrom. Ale mohutný nástup pomerne rýchlo odvanie a pri koži ostáva vôňa podobná pôvodnej, len o poznanie citrusovejšia.
S Eau de la Nuit vytvára nádherne tajomnú vôňu. Ja si nemôžem pomôcť, ja tam to kadidlo proste cítim. Ale nie je to kombinácia mrkvového kosatca s kadidlom ako v Baiser de Florence, ktorý vytvára dojem živého starého mesta, toto je vôňa noci, vôňa fantazijného opusteného mesta, s pokojným a magickým vánkom povievajúcim okolo. Povedala by som, že k tejto noci by mohol byť deň Ithaka od Mendittorosa. Ten je jasný, vzdušný a bezstarostný, toto rovnakým spôsobom vzdušné, ale tajomné, kúzelné a nevyspytateľné.
S oboma boostrami: Veľmi klasicky pôsobiaca vôňa s citrusmi a kadidlom, komplexná a mimoriadne „nesladká“. Ale nie ostrá, nie krikľavá, nie „kyslá“, proste ako dobré suché víno. Teda akurát bez toho vína, no:))).
Noire de Mai
Vôňa, ktorú označuje zakladateľka značky ako svoju najobľúbenejšiu.
Jedna z vecí, ktoré sa mi v južnom Francúzsku páčili bola, že aj muži nosili parfémy založené na ruži. A aj táto vôňa, hoci zložením vyzerá ako mnoho ďalších je postavená tak, že je jednoznačne unisexová. Má to byť čierna ruža, to neviem, ešte nikdy som nemala česť ovonať čiernu ružu, ale je to jednoznačne veľmi kvalitná vôňa z prírodnej ruže, niekedy ľahko olejovitej, ako býva vo vôňach, ktoré používajú aj priamo ružový olej, tu by som si tipla viac druhov, jemná nasládla poloha by mohla hovoriť o ružovom absolute, alebo to jednoducho robí tá trocha vanilky. Čo sa tej „sladkosti“ a „vanilky“ týka, nepredstavujte si nič ani lepivé, ani ťažké, ani omamné. Skutočne to môžu nosiť bez straty korunky aj muži. A je to nádherná, hlboká ružová vôňa, doplnená a prehriata živicami a drevom. Mandarinka ju udržuje sviežu. Možno je fakt čierna, rozhodne mi evokuje skôr tmavú farbu.
S Eau de Jour: Keď si predstavím niečo ako citrusovú ružu, predstavím si jemnú bielu ružičku s ľahkými citrusmi, ako povedzme Zest de Rose. No, tak tentokrát som si predstavovala sakramentsky zle. Toto je tmavá, dužinatá tmavočervená ruža s nemenej pôsobivými, až dramatickými šťavnatými citrusmi navôkol. Zavrela som oči, rozmýšľala som, čo mi to pripomína a vynorila sa mi rubín. Veľký tmavočervený rubín zasadený v masívnom žltom zlate. Môže byť.
S Eau dela Nuit: Temná ruža s kadidlom…tak toto teda JE noir! Ruža zostáva „živá“, kadidlo nerobí žiadne spálené tóny, ani iné nezbednosti, proste sa pridá k živičnatým tónom, ktoré znesie o niekoľko levelov temnoty nižšie. Fantastická. A pôsobí neuveriteľne luxusne (ok, tak pri cenách tých dvoch flakónov spolu…aby nepôsobila…).
S oboma Boostrami: Tak tu je ten rubín v chirurgickej oceli. „Nočná voda“ spôsobila, že namiesto teplého zlata rubínovočervenú ružu sprevádza studený kovový tón. Je to odťažité, je to elegantné, je to zaujímavé.
Souvenirs de Tunisie
Trpkosladké biele kvety plné medu, jemné mandle, hladký vanilkovo-santalový podkres. Táto vôňa hladká dušu.
Spolu z Eau de Jour ale vytvoria veselú dvojicu. Teplé nežné pohladenie sa premení na radostný veselý deň, kde obe časti – teplokvetinová, aj veselocitrusová do seba zapadajú ako dva puclíky a spokojne sa zabávajú, ani nie divoko, ani nie príliš krotko, tak akurát, ako to má byť. Dve kamošky cez prázdninový deň.
S Eau de la Nuit: Toto je zaujímavý výsledok. Z chumla všetkých ingrediencií vychádzajú víťazne citrusy, po čase k nim pribudnú púdrové tóny. Ako je tam určité tmavšie, suchodrevené pozadie, ale víťazmi sú jednoznačne tieto tóny. Kvety nikde, korenia a živice nikde, proste citrusy s pižmom, ktoré prešli na temnú stranu:).
S oboma Boostrami: Tak tu boostre kompletne prevalcovali pôvodnú vôňu, takže jediný rozdiel medzi tým, či tam je, alebo nie, je v trošku kvetinovom nádychu a väčšej výdrži.
Sur la Plage
Toto je typ bielokvetinovky tvorenej pomarančovým kvetom a jazmínom, ktorý na mne tak nejako nejako robí neplechu. Dosť výrazne mi pripomína Le Parfum od Elie Saab. A keďže ten mnohým (bohužiaľ iným) dámam sedí, asi s touto vzorkou budem obťažovať prípadné kandidátky na vyskúšanie:))).
S Eau du Jour: Tak toto, TOTO je už iné kafe….toto môže byť. Toto je nádherná letná vôňa, s citrusmi a bielymi kvetmi, áno, toto JE tá cesta na pláž, radostná, veselá, prázdninová a pritom luxusná.
S Eau de la Nuit : Bohatý pomarančový kvet (jazmín sa kdesi ulieva…) s kadidlom. Paráda. Ako zapálené uhlíky s kryštálikmi olibana dymiace na podklade z lupienkov pomarančových kvetov. (Áno ja viem, takto by to nefungovalo, ale ten obraz, ten obraz tam je, no!) Zároveň suché a temné, zároveň mäkké a totálne nesladko kvetinové, a celé ľahko odťažité. A sakramentsky pekné.
S oboma Boostrami: No, tak tentokrát vzal službu jazmín, krásny, teplý, neindolický, s mandarínkou veľmi podobný tomu v Jasmin des Anges od Diora. Kadidlo prebleskne len z času na čas, čím zas pripomenie Bouquet Baroque od Kriglera. Ale len tak trošku. Celé to pôsobí pokojne, bohato (tým myslím bohatosť tónov) a veľkoryso.
Mimosa in the Air
Mimóza na zeleno. Veľmi netradičné! Typicky púdrová kvetinová mimóza, ale aby nebola aj typicky sladká, tak prepojená s horko-zeleno-sviežim bergamotom, a hlavne jemne orieškovým vetiverom. Chvíľami to pôsobí až ľahko anízovo.
S Eau du Jour: Citrusová mimóza. Alebo mimózovým peľom jemne poprášený citrus. Akoby k poháru citronády niekto položil mimózový konárik. S kvetom, ale aj pár zelených lístočkov. Ak by niekto chcel spraviť olfaktorický obraz žltozelenej farby, lepší nespraví.
S Eau de la Nuit: Huh, pelendrek. Pelendrek so zeleňou. Možno je to pelendrek, ktorý zakorenil a teraz začína vyháňať zelené šľahúne. Ale zaujímavé to je, to bez debaty. Ku koncu to ale vetiver prestane baviť a zvalcuje to celé.
S oboma Boostrami: Veľmi tradične, až klasicky pôsobiaca pánska vetiverovka s bergamotom. Ako áno, na začiatku bola „plnšia“ o púdrový mimózový podtón, ale tá fáza na mne dlho nevydržala Toto je tiež pekné, len podstatne menej originálne.
Čo dodať?
Wow. Neuveriteľný kaleidoskop vôní vytvorený na citrusovom základe. Ak aj nie všetky vône, či kombinácie sú vždy úplne originálne, rozhodne je originálny koncept a jeho spracovanie je totálne fascinujúce. Citrusové vône, ktoré sú väčšinou na okraji záujmu, s úsmevom brané ako príjemné osviežujúce letničky, tu dostali kráľovskú hlavnú rolu a tomu zodpovedajúcu pozornosť. A výsledok je nečakane veľkolepý.
Lucia Dudláková